Sæsonplan » Holdbeskrivelser

Vgtig information omkring Familieguf (forældre-barn):

Hvert barn skal ledsages af en voksen, dvs. for tvillingers vedkommende skal de være ledsaget af to voksne under undervisningen.

Her finder du beskrivelser af holdene

Familieguf 2 år:                 
Samvær og nærvær er nøgleordene i et legende univers, hvor både forælder og barn er fysisk aktive. Vi skal løbe, svinge, hoppe, lege, synge og meget andet sjovt sammen med mor eller far, og vi får masser af gode oplevelser sammen mens vi, i trygge rammer, træner sanser, balance og motorik mv.
Familieguf 3 år:       
Samvær, nærvær og fællesskab er nøgleord for Familieguf 3 år, hvor både barn og voksen er i bevægelse sammen. Ud over at have det sjovt, er der stort fokus på at styrke bl.a. motorik, sanser, fysik og kondition. Vi kommer til at lave en masse aktiviteter, der skal hjælpe med at styrke barn og voksens tillid og bånd til hinanden, mens vi samtidig bliver stærkere og mere motoriske og koordinations bevidste. Vi løber, svinger, hopper, springer og leger med og uden redskaber (og airtrack!!) til skønt musik, og alle kan være med. Derudover arbejder vi i løbet af sæsonen, med barnets evne til at følge instruktioner og frigøre sig fra den voksne, for at blive forberedt til på sigt at deltage i holdtræning på egen hånd.
Familieguf 4 år:  
Samvær, nærvær og fællesskab er nøgleord for Familieguf 4 år, hvor både barn og voksen er i bevægelse sammen. Ud over at have det sjovt, er der stort fokus på at styrke bl.a. motorik, sanser, fysik og kondition. Vi kommer til at lave en masse aktiviteter, der skal hjælpe med at styrke barn og voksens tillid og bånd til hinanden, mens vi samtidig bliver stærkere og mere motoriske og koordinations bevidste. Vi løber, hopper, springer og leger med og uden redskaber (og airtrack!!) til skønt musik, og alle kan være med. Derudover arbejder vi i løbet af sæsonen, med barnets evne til at følge instruktioner og frigøre sig fra den voksne, for at blive forberedt til på sigt at deltage i holdtræning på egen hånd.
Gym, Sjov og Ballade 5 år:   
Gym, sjov og ballade er for de 5-årige piger der bare elsker at have det sjovt til musik, bevægelse og leg. Holdet vil tage udgangspunkt i, hvor pigerne er i deres nuværende udvikling. På holdet vil vi bruge tid på leg, dans, redskaber og de basale grundelementer indenfor gymnastikken - altid med det udgangspunkt, at vi alle skal have det sjovt.
En god kombination som gør at timerne aldrig bliver kedelige!
Musikken vil meget ofte være fra børnenes MGP, da de fleste piger på denne alder, elsker at danse og udfolde sig til disse numre.
Vi kommer til at lave små mini-serier som de kan vise til Jer derhjemme undervejs i sæsonen.
Jeg håber på at se en masse skønne piger på holdet, når vi starter op til september.
Mini Mix 5 år:   
Dette er vores nye hold til piger og drenge i alderen 5 til 6 år. 
Dette hold vil være et hold hvor man vil træne videre på de indlærte øvelser fra Familieguf holdet samt udvikle børnes motoriske evner til at lære at lave en koldbøttw korrekt samt påbegynde at lave en vejrmølle, hoppe ned fra højde og lande korrekt. 
Der vil være fart på dette hold og det er udviklingshold til Fart, fis og ballade holdet til næste sæson
Piger 6-7 år – Fart, Fis & Ballade      
Fart, fis og ballade er holdet for børn der elsker at give den gas og have det sjovt blandt veninder og venner 
Vi laver sjove, vilde og udfordrende gymnastiske øvelser og lege, og sammen bliver vi stærkere og mere motoriske og koordinations bevidste. Vi løber, svinger, hopper, springer og leger med og uden redskaber (og airtrack!!), og alle kan være med. 
På holdet har vi det skægt og hyggeligt! – vi er sammen med vores veninder og venner 
nye som gamle, imens vi udvikler os til skønt musik!

Maja og Diana samt David er det trænerteam som er klar til at lære jeres børn en salto 
Rytmepiger 6 år:        
Rytmepigerne 6 år er holdet efter Gym, Sjov og ballade. På Rytmepigerne begynder træningen mere at indeholde øvningen i at lave de grundlæggende danse-trin, man som gymnast skal bruge for at lave en serie. Men vi laver også kolbøtter og laver en redskabsbane - ikke hver gang men ind imellem. Hvis jeres piger har gået på Gym. Sjov og ballade sidste sæson, ville de kunne genkende det helt basale som, hvordan er timen opbygget. En gymnastiktime indeholder:
* Opvarmning hver gang samt afspænding til slut
* Øvning i at lave dansetrin
* Stå på række og holde afstand
* Alt starter på højre
* Tælle til 4 og 8 takter
* Øvning i at have et håndredskab i hænderne – hvad kan en bold, hulahopring og en vimpel og lave en lille serie med et af redskaberne (ikke hver gang).
Ud over alt dette skal det være sjovt at komme til dans på rytmepige holdet – vi vil have forældre dage hvor i som forældre må deltage i undervisningen og få lidt indsigt i hvad det vil sige at være en ”rytmepige”
Pigerne vil til opvisningen lave to serier, en rytmeserie og en fælles serie med rytmepiger 7-8 år.
Sidste sæson deltog vi med rytmepige hold 7 til 8 år ved DGI’s forårsstævne – hvis det er muligt vil vi gerne deltage igen med de to rytmepige hold – så det må forvendtes at op til dette stævne, kommer nogle søndage hvor der vil være ekstra træning. Stævnet ligger som udgangspunkt i marts.
Vores fokus i træningen er at alle er med. Alle skal have en følelse at de kan det der bliver undervist i.
Rytmepiger 7-8 år:        
Dette hold er holdet før man skal op på det første Freestyle hold eller det første spring mix hold og derfor også holdet hvor man som gymnast forvendtes at man kunne kende forskel på højre og venstre. Stå på række og have en rigtig god rum og retnings fornemmelse.
Dette hold har primært fokus på det at danse, lave serier, øver sig i at kunne noget der er svært uden at give op, øver sig i at lave vejrmøller og komme til dans med håret sat op.
En time består af
v Alt det basale fra rytmepiger 6 år
v Opvarmning og smidighed alle muskel grupper varmes op
v Øve isolering af muskler – (hvad kan mine arme uden mine ben bevæge sig)
v Øve nye trin til danse/rytme serie og fællesserie hver gang
v Lave lege med fokus på danse trin
v Øve forskellige måder at stå på række, i en serie
v Øve sig i at kigge på hinanden når der danses – (træning i at have et publikum på)
v Øve sig i at nogen kan det hele første gang – andre skal øve sig tre gange
v Fremmøde og engagement – det skal være sjovt at gå gymnastik og blive beder til at danse.
Ud over alt dette skal det være sjovt at komme til dans på rytmepige holdet – vi vil have forældre dage hvor i som forældre må deltage i undervisningen og få lidt indsigt i hvad det vil sige at være en ”rytmepige”
Pigerne vil til opvisningen lave to serier med overgang fra en rytme/danse serie til en serie med et håndredskab + en fælles serie med rytmepige 6 år.
Sidste sæson deltog vi med rytmepige hold 7 til 8 år ved DGI’s forårsstævne – hvis det er muligt vil vi gerne deltage igen med de to rytmepige hold – så det må forvendtes at op til dette stævne, kommer nogle søndage hvor der vil være ekstra træning. Stævnet ligger som udgangspunkt i marts.
Drenge 6-7 år – Fart, Fis & Ballade   
Fart, fis og ballade er holdet for børn der elsker at give den gas og have det sjovt blandt veninder og venner 
Vi laver sjove, vilde og udfordrende gymnastiske øvelser og lege, og sammen bliver vi stærkere og mere motoriske og koordinations bevidste. Vi løber, svinger, hopper, springer og leger med og uden redskaber (og airtrack!!), og alle kan være med. 
På holdet har vi det skægt og hyggeligt! – vi er sammen med vores veninder og venner 
nye som gamle, imens vi udvikler os til skønt musik!

Maja og Diana samt David er det trænerteam som er klar til at lære jeres børn en salto 
Springmix 8-9 år:               
Forberedelse til Springmix 10-11 år
Dette hold er primært grundlæggende springgymnastik og akrobatiske lege. Vi vil arbejde på gulv, airtrack, trampet og med redskabsbaner.
Sæsonen begynder med helt simple øvelser for at få alle med fra starten, og vi arbejder os hurtigt frem til de mere udfordrende bevægelser. Desuden vil vi øve basal rytme og parkour.

 
Springmix 10-11 år:              
Forbereder børnene til Springmix spring 12-15 år.
Vi arbejder hovedsageligt på airtrack, trampet, gulv og med enkelte redskabsbaner.
Sæsonen begynder med repetition af simple øvelser, da niveauforskellen kan være stor på dette hold. Vi vil sammen bevæge os mod et fælles mål.

Vi vil bygge videre på rytme og parkour fra foregående hold.
Springmix 12-15 år:               
Viderebygning af Springmix 10-11 år.
Vi arbejder hovedsageligt på airtrack, trampet og gulv. Her vil vi repetere de basale spring, og hurtigt bevæge os videre til de sværere øvelser.
Som på de foregående hold vil vi integrere basal rytme, akrobatik og parkour.


Sæsonen ender ud i en fælles opvisning og midtvejs tager vi til DGI’s Forårsstævne.
 
Mini-freestyle 8-9 år:     
Mini-Freestyle er et hold for piger, der er klar til at træde ind i den store, seje danseverden. Vi lægger legen lidt til side og fokuserer mere på, hvordan vi gennem forskellige bevægelser og dansetrin kan skabe vores egen super seje koreografi. I løbet af året håber vi på, at pigerne kan vise deres show til forskellige stævner og opvisninger i Københavns danseverden.
Det vigtigste for os trænere er, at pigerne er klar på at blive udfordret både på deres dansefærdigheder, men også på deres sociale relationer. Vi bestræber os nemlig på, at man ikke nødvendigvis skal være sammen med ”bedste veninden” hele tiden. Mini-Freestyle er ét samlet hold, hvor alle er velkomne!
 
OBS
Da vi skal til forskellige stævner må der forventes ekstra- og forlænget træning op til opvisninger.
Vi forventer at man har et stabilt fremmøde, da alle forventes at kunne serierne til ”opvisningsstandarden” når vi skal vise showet til stævner.
 
Freestyle 10-11 år:          
Freestyle 10-11 er et hold for danseglade piger, som er klar på at blive udfordret i alle mulige forskellige dansestilarter. Vi har især fokus på hip hop, moderne dans og funk/girly og vi kommer til at øve en masse sjove, tekniske dansetrin og sammensætte koreografier. Gennem sæsonen vil vi tage til opvisninger og stævner, så pigerne kan få lov til at vise hvad de kan.
Vi lægger vægt på, at vi skal have det sjovt samtidigt med, at vi kan være fokuserede, mens vi øver dansetrin og grundteknik. Vi er et dansehold, hvor dansen er i fokus! Pigerne vil blive udfordret på deres koncentration og tekniske færdigheder og vi bestræber os på at pigerne skal være ambitiøse ift. vores samlede show.
 
OBS
Da vi skal til forskellige stævner må der forventes ekstra- og forlænget træning op til opvisninger.
Vi forventer at man har et stabilt fremmøde, da alle forventes at kunne serierne til ”opvisningsstandarden” når vi skal vise showet til stævner.
 
Freestyle 12-14 år:           
Det store Freestyle hold, er et hold for piger der elsker at danse! Vi har meget fokus på teknik og perfektionering af dansetrin. Udfordringerne og ambitionerne er høje, men alle kan være med! Vi arbejder hårdt på, at alle pigerne får succes med det at danse og være en del af et dansehold.
Dansen vil være en blanding af trin fra forskellige stilarter, bla. jazz, freestyle og hiphop, som vi sætter sammen i serier og shows. Pigerne skal ud til forskellige shows og stævner, hvor de kan vise hvad de har lært.

Holdet er åbent for alle, uanset erfaring, og der vil være rigelig med udfordringer for både nye og gamle elever.

NB
Da vi skal til forskellige stævner må der forventes ekstra- og forlænget træning op til opvisninger.
Vi forventer at man har et stabilt fremmøde, da alle forventes at kunne serierne til ”opvisningsstandarden” når vi skal vise showet til stævner
Showdance 16+:         
Showdance for unge og voksne henvender sig til alle fra 16 år, som elsker at danse. Det er en
dansetime der henter sin inspiration fra musikvideoer, og vil være en blanding af bl.a. jazz,
funk, hiphop og dancehall som sættes sammen til serier til fed musik. Der vil være masser
af fokus på teknik, smidighed og konditionstræning, men vigtigst er det glæden ved at
danse, der er i fokus. Holdet er for alle uanset erfaring, da vores instruktør laver serierne
ud fra elevernes niveau.

Showdance for Unge planlægger at deltage i Stenbro stævnet (Januar), DGI
Forårsstævne (Marts), Foreningens egen opvisning (April) og på Bakken (Maj).

OBS: Der vil forekomme en egenbetaling i forbindelse med indkøb af dragter/udstyr -
dette forventes at udgøre max 400 kr for denne sæson.

NB: Holdet er et opvisningshold, men det er ikke et krav at deltage i opvisningerne. Du kan
derfor godt deltage i undervisningen, selvom du ikke er interesseret i at tage ud og opvise.
Dog gør vi opmærksom på, at der forventes et stabilt fremmøde af alle deltagere.


 
Fitness Zumba:               
Vi starter med opvarmning og bygger lidt tempo på. For at få pulsen helt op bygger vi træningen
op omkring Combatt Fitness.
I Combatt bruger vi nogle af de samme bevægelser med armene som i boksetræningen. (I visse
kombinationer bruger vi håndvægte, dog ikke en nødvendighed).
Afslutningsvis skal vi have pulsen ned igen i et stille og roligt tempo Det gør vi ved forskellige
udstrækninger på en måtte.
Mød op og deltag aktivt i undervisningen og føl glæden strømme igennem dig.
Betaling ved køb af klippekort med 10 klip sker direkte hos træneren. Indmeldelsesgebyr betales
ved tilmelding.
Pilates, EFFEKT og Styrketræning:           
Pilates, EFFEKT, Styrketræning, torsdag i Tumlesalen på Dragør Skole Syd, byder på en blanding af Pilates, EFFEKT og styrketræning generelt, krydret med Feminin Fitness og en smule Yoga.                             

Pilates: Overordnet styrker Pilates mave og ryg, smidighed og styrke og stabilitet i hele kroppen, og ikke mindst evnen til at udføre korrekte og økonomiske bevægelser. Det siges om Pilates: Efter 10 lektioner føler du dig bedre tilpas, efter 20 ser du bedre ud og efter 30 lektioner har du fået en ny krop.
        
EFFEKT: Er funktionel og holdningskorrigerende muskeltræning. Træningen består af muskeltræningsøvelser, der udføres stående, siddende, på alle 4 og liggende. Alle øvelser udføres langsomt og kontrolleret enten af kroppens eller legemsdelenes egen vægt eller ved brug af redskaber.                                           
Motion for Mandfolk:                             
Har du lyst at lave gymnastik under hyggelige former sammen med andre modne mandfolk, er dette holdet for dig.

Vi laver effektive og målrettede øvelser, der styrker hele kroppen og aktiverer alle musklerne - også de inderste.
Om du er ung eller ældre, om du har dyrket gymnastik før eller ej gør ingen forskel, blot skal du have lyst til at lave motionsgymnastik.

Øvelserne er tilrettet flere niveauer, og vi arbejder os stille op roligt op i niveau i løbet af sæsonen. Programmet varierer, så musklerne hele tiden udfordres. Opvarmning er en fast del af programmet, derefter arbejder vi os igennem kroppen og slutter med udstrækning.

Holdet har eksisteret i mange år og har gode traditioner omkring jul- og sæsonafslutning - og der er en god ånd.
Alle nye medlemmer vil blive varmt modtaget.
YOGA for voksne:                

Nu er mulighed for, at invitere krop og sind til, at dyrke yoga.

Din lyst, til at dyrke Yoga, er det vigtigste. Fysisk form og alder er underordnet, alle kan deltage.  Når du dyrker yoga, øger du dit velvære, smidighed, samt styrke i krop og sjæl.

Der undervises i Hatha Yoga – med inspiration fra Iyenga Yoga. Det betyder, at der undervises i Yoga-stillinger, hvor der også vil være fokus er på kroppen og kroppens lige linjer.

Undervisningen vil være tilrettelagt så vi arbejder med: åndedræt - ro i sindet, opmærksomhed, smidighed, stræk, styrke, i forskellige Yoga – asanas (yoga stillinger).
undervisningen kan bl.a. være med:

  • Udfordringer, som vil blive tilpasset dig og din krop.

  • Flow – med kendte og nye Yoga - asanas

  • Fokus på, kendte eller nye, Yoga - asanas, som vi vil gå mere i dybden med.

Yoga-stillingerne kan være stående, liggende, siddende, drejet, omvendt stående og balance. Der vil blive arbejdet intenst med åndedræt og detaljer, i de enkelte stillinger.

Nogle stillinger vil være mere udfordrende end andre. Dog skal din krop ikke belastes unødigt. Derfor respekterer yogaen altid, at du og din krop først arbejder sig dybere ind i stillingerne, når du og din krop er klar til det.

I undervisningen vil rettelserne både være mundtlige og fysiske.

Hver Yoga undervisning afsluttes med afspænding.

Lidt praktisk:

  • Anvend gerne et par relativt tætsiddende træningsbukser, så jeg kan se, om du strækker eller bøjer dine ben, desuden bekvem top/t-shirt. Mulighed for bare tæer.

  • Der er ikke måtter, andet udstyr eller tæpper til rådighed i lokalet, så du skal medbringe dit eget udstyr.

  • Hvis du en dag er sent på den til undervisningen, så list stille ind uden at forstyrre dem, der allerede er i gang.

  • Sluk mobilen, inden vi starter.

  • Spis ikke et stort måltid mad, inden yoga.

  • Al træning sker på eget ansvar.

Kom og deltag så lover jeg, at du får en smidig og stærk krop samt et roligt sind! :)
Kender du nogen der trænger til yoga i deres liv, så er de selvfølgelig velkomne!

Bedste hilsner

Helle Martinsen

 
Tilmelding
Tilmelding skal ske personligt og sammen med betaling.
Tilmeld dig her
Besøg vores side
Dragør Gymnasterne - www.dragoergymnasterne.dk - Email: dragoergymnasterne@gmail.com